Skupiny Underlightu
- Guild of Travelers
- Sídlo: Wanderlust
- Vůdce: Lady Adelina Wanderlust
- Popis: Cech Cestovatelů v minulosti zaujímal velice prestižní pozici ve společnosti. Jednalo se o skupinu dobrodruhá, diplomatů a učenců, kteří podnikali výpravy do podzemí, bádajíce po tamních tajemstvích, udržovali kontakty s Rodentií a měli nejlepší přístup ke Glimmers.
Nyní je Cech Cestovatelů zlomkem tím, co byl kdysi. Většina jeho současných členů se připojila kvůli rychlému výdělku a jedná se převážně o glorifikované vykradače ruin. Významnější nálezy, které by za normálních okolností přilákaly vzdělanější osoby, jsou zabavené ve prospěch Univerzity a tak se musí Cestovatelé spokojit s rolí, která je sice velice lukrativní, ale pouze zlomkem toho, co byla kdysi.
- Guild of Mercenarie
- Sídlo: Ironwill
- Vůdce: Mishara Razorblade
- Popis: Cech Žoldáků si zakládá na schopnostech svých nejlepších mužů a žen. Podle toho i vypadá jejich cena. Ať již jako osobní ochranka, podpora výpravy nebo k vystoupení na oslavách, není toho moc, co by za správnou cenu Žoldáci neudělali.
Těm, kteří jsou finančně indisponováni jsou k dispozici služby nováčků a členů mimo kondici. Otázkou ale je, zda se opravdu vyplatí šetřit na někom, kdo vám může potenciálně zachránit život.
- Hunters Lodge
- Sídlo: Wanderlust
- Vůdce: Kraul
- Popis: Maso, které obyvatelé Underlightu občas dostanou na stůl bylo pravděpodobně dodáno Cechem Lovců. Jako jedni z mála pořádají výpravy do jeskyní, aby lovili tamní zvěř pro maso, kůži a další suroviny z jejich těl.
Zakládají si na tichém a efektivním lovu a jsou odběratelé těch nejlepších luků a kuší. Jejich vůdce Kraul je Illuminated, který neprošel rituálem dospělosti a nikdo neví, proč není se svým kmenem. Jisté ale je, že jeho zkušenosti jsou pro Cech nedocenitelné.
- The University
- Sídlo: Bookworm
- Vůdce: Lord Archmage Learan Bookworm
- Popis: je nejvyšším stupněm vzdělání v Underlightu a její absolventi se zaměřují na posouvání hranice vědění zejména o dílech Předchůdců, znovubojevování jejich výtvorů a na jejich základě vytváření vlastních. Absolventi jsou známí jako Mágové. Pole výzkumu absolventů se dělí na 3 hlavní větve – Objevování a Obnova Děl Předchůdců (Recovery and Restoration of the Ancestral Creations), Aplikovaná Magie (Applied Magic), Podstata Magie (Nature of Magic).
OODP se zabývá převážně objevováním a analýzou ruin a předmětů zanechanými předchůdci, snahou o jejich pochopení a uvedení znovu do provozu, případně aplikování jejich funkcí pro další rozvoj Underlightu. Jde o zaměření, které někdy splývá s prací vynálezce a Mágy je na ní někdy nahlíženo jako na „špinavou práci“.
AM zkoumá přímo magické síly probuzené v lidech, ale i obsažené v předmětech. Snaží se je zduplikovat, rozšířit jejich potenciál a přijít na nejlepší způsob jak je využít. Oproti OODP, které se zajímá převážně o fyzickou stránku věci, se AM soustředí na magickou energii a její nové aplikace. Rozšiřuje schopnosti jedinců ovládající magii a výsledky pozorování posílá dál PM.
PM nejprestižnější zaměření, kterému se věnují jen ti nejlepší mágové. Zaobírá se filosofickou a mystickou stránkou samotné magie. Ptá se na otázky, co je to vlastně magie, jaké jsou její druhy, jak ovlivňuje náš svět, její propojení se Strážci apod. Členové PM se již nenazývají Mage, ale Magus.
Součástí univerziy je i její knihovna – Sage‘s Trove, která je největší sbírkou knih v celém Underlightu. Do její běžné části je umožněn přístup oproti poplatku, ale je zakázáno knihy vynášet mimo budovu. Má ovšem i sekci vyhrazenou pouze pro mágy, kde jsou její nejcennější exempláře, které dovedou být i nebezpečné, kvůli magii v nich obsažené.
Ne všichni absolventi univerzity se zabývají výzkumem. Někteří z nich se stanou učiteli, někdo pracuje v knihovně a někdo se od univerzity oprostí a jde si svou vlastní cestou.
Další budovou spadající pod Univerzitu je sirotčinec – the Orphanage. Jelikož je Sage spojený i se sirotky, tak spadá správa sirotčince pod univerzitu. Nutno podotknout, že nepatří sirotčinec mezi hlavní priority univerzity a i pozice vychovatele v sirotčinci je něco, kam se dostanou ti z horších absolventů nebo někdo za trest.
- Hall of Inventors
- Sídlo: Handicraft
- Vůdce: Lord Friedmund Handicraft
- Popis: Společně s Univerzitou, patří členové Cechu Vynálezců mezi nejvzdělanější osoby v Underlightu. Zároveň rivalita mezi těmito dvěma institucemi je veřejně známá. Vynálezci se zaměřují na vymýšlení svých vlastních výtvorů, které jsou sice často inspirované nálezy z ruin Předchůdců, ale v zásadě se jedná o unikátní výtvory, což často nese nejrůznější nečekané účinky a efekty.
Každý člen cechu musí před přijetím vytvořit vlastní originální vynález a podle toho jaký tento výtvor udělá dojem na vedení cechu, je přijetí buďto schváleno nebo zamítnuto. Každá osoba může o přijetí žádat pouze jednou a tak je důležité, aby si byl potenciální vynálezce jistý, že jeho výtvor bude fungovat jak má. Není nic horšího, než když se něco pokazí během schvalovacího procesu.
Cech poskytuje svým členům finanční podporu na jejich vynálezy výměnou za přístup k plánům a spoluvlastnictví patentu.
- Sisterhood of the Feathers
- Sídlo: Crow's Garden
- Vůdce: The Crone
- Popis: Sestry se starají o těla zesnulých a zároveň slouží jako kněžky the Crow. Mezi sestrami je spousta šikovných alchymistů a osob vládnoucích magií, jejichž specializací je úprava zesnulého, aby zůstal v podobě jakou měl za živa. Sestry také provádí pohřby zesnulých skrze Znovuzrození – těch, ze kterých se stali Newborni. U těchto se vytváří replika zesnulého za použití Pružné Hmoty, textilie, barev a velikého umu sester. Někteří pozůstalí tvrdí, že tyto repliky mnohdy vypadají lépe, než opravdové tělo. Sestry nosí pláště z černých per a na tvářích mají vraní masky. Crow‘s Garden je jejich doména a žádný zloděj by si nedovolil okrádat mrtvé o dary, které jim pozůstalí zanechají. Sestry berou svou zodpovědnost velice vážně a proslýchá se, že zloději jimi chycení jsou zaživa zazděni v hrobce.
Vstoupit do sesterstva může žena buďto sama dobrovolně a nebo je zde umístěna ještě jako dítě, dojde-li k úmrtí rodičů, není kdo by se o dítě postaral a sesterstvo potřebuje další kněžku. V tomto případě má přednost sesterstvo před umístěním do sirotčince.
V čele Sisterhood of the Feathers je tzv. The Crone. Ta rozděluje ostatním sestrám jejich povinnosti a zastupuje sesterstvo při oficiálních záležitostech.
- Thorns
- Sídlo: Guts
- Vůdce: Walking Ancient
- Popis: Nejnebezpečnějšímu gangu v the Guts, se nazývá Thorns. Každý z Trnů, jak se jim lidově říká, je schopný bojovník a zabiják. Thorns je gang který má své prsty hlavně v eliminacích nežádoucích osob, získání chráněných a vzácných předmětů, které zpravidla patří někomu jinému, vybírání poplatků za ochranu a obchodech s nebezpečným zbožím.
Vůdkyně Rodentianů Old Molly Red má údajně pro Walking Ancient slabost a ten je dost inteligentní na to, aby ji sem a tam uplatil nějakou laskavostí nebo darem a tak i jediná osoba v the Guts, která by ho snad mohla omezovat nebo ohrozit, je na jeho straně.
Na všechny Thorny je již dlouhou dobu vypsaný zatykač a kapitánka Pyreheart by obvzláště ráda viděla Walking Ancient za mřížemi, ale všechny její pokusy o jeho polapení byly doposud marné.
- Harunti
- Sídlo: Guts
- Vůdce: Spratek
- Popis: Skupina dětí z the Guts, převážně Rodentianů. Jedná se o ty nejmenší z nejmenších, kteří jsou příliš slabí, než aby zaujali nějaký z gangů nebo se o sebe postarali sami.
Každý Harunt u sebe nosí tmavě zelenou křídu ve které jsou zkamenělé kousky vodních živočichů – ulity, kostřičky apod. Touto křídou zanechávají vzkazy v kanálech the Guts, kterými si dávají zprávy o chystaných aktivitách, činnostech, tajné průchody, varování před nebezpečími nebo naopak upozornění na skrýš s užitečnými věcmi.
Harunti věří, že voda v kanálech je ovládaná bytostí, kterou nazývají Velký Gatr. Dle nich mnohé víry a díry, které vedou do hlubin, vedou právě k této bytosti. A když jí budou posílat obětiny jako živé krysy, vlastní krev, zvláštní předměty nalezené v kanálech apod. Tak je ochrání před utopením a pošle jejich směrem duhovky a cennosti.
Haranti se vyznají v kanálech a jejich zvláštním systémem zaplavování lépe než kdo jiný. Jejich skrýš se nachází hluboko, kam nikdo jiný nedošel. Tam se nachází obrovský vír, v jehož středu je křídová zelená skála. Každý Harunt se při zasvěcení musí dostat do středu víru přes křehkou konstrukci prken až ke křídovému monolitu a kousek si uzmout. Ti, kteří během tohoto spadnou do víru jsou bráni jako nehodni a oběť pro Velkého Gatra. Před pokusem o získání křídy se doporučuje do víru vhodit nějakou část ze sebe a tím Velkého Gatra požádat, aby jej přijal pod svou ochranu.
Harunti se drží dál od ostatních, mají svá vlastní tajemství a způsoby. Občas si vyhlédnou nějaké dítě, které by samo umřelo a přivedou ho k Víru, aby se stalo Haruntem. Pokud by někdo ublížil jednomu z Haruntů, může si být jistý, že až to bude nejméně čekat, tak ho desítky malých dětí navštíví se spoustou ostrých předmětů. Harunti jsou zbabělí a slabí, ale je jich hodně a všichni cítí nenávist k těm, kteří si na ně dovolují. Dříme v nich veliká zloba a nenávist vůči světu, který jim ublížil a nechal by je umřít v kanálech.
Jakmile nějaký Harant příliš vyroste, tak je vyloučen ze skupiny a musí se starat sám o sebe. To se stává většinou okolo 13 let.
V čele Harantů stojí tzv. Spratek. Jedná se o pozici, o kterou se přetahuje na Křídovém Monolithu a ten, kdo jako jediný nespadne do víru je jmenován Spratkem. Když stávající Spratek musí odejít kvůli tomu, že vyroste, koná se tento souboj mezi všemi, kteří chtějí být Spratkem. Zároveň může být stávající Spratek kdykoliv vyzván na tento souboj. Spratek řeší spory mezi Harunty, vyhlašuje události, rozděluje nálezy a schvaluje návrhy na nové Harunty.