"Justice and Light"
V Underlightu se nachází část Starlight, která je z převážné části obsazená Underlightským hradem a jeho areálem. Hrad sám je postavený z podobného kamenne jako většina města, ale tento má čistě bílou barvu podobnou mramoru. Tato stavba kromě obranné funkce, jakožto poslední bašta obrany Underlightu, má i reprezentativní funkci. Ve městě z šedivého kamenne září jako maják naděje. Většina obyvatel Underlightu do hradu vstoupí pouze párkrát za svůj život. Nicméně audience se samotným králem Polarisem je výsada, kterou si získá jen hrstka lidí. Královský rod se tak pravidelně stýká pouze s hlavami ostatních rodin a vůdci důležitých institucí.
V Areálu hradu se nachází soudní síň – Judgement Hall, kde jsou souzeny veškeré zločiny a prohřešky, které se stali na území Underlightu nebo byly spáchány občany Underlightu. Judgement Hall má pod sebou tradičně 9 soudců, kteří se ve vykonávání rozsudků pravidelně střídají, každý nesoucí róby v barvě jednoho ze Strážců. Jedním z nich je i Král Polaris, který se ale jakožto soudce objevuje pouze vzácně a to jde-li o případ týkající se celého království.
Dále se v areálu hradu nachází tzv. House of Protectors, který poskytuje ubytování, stravování a další služby důstojníkům armády a městské stráže, od titulu kapitána a výše. Jde o budovu, která v sobě skrývá mnoho luxusního vybavení, jako například lázně, bar a restauraci, kuřárnu, masérnu a další. Součástí Lodge of Protectors je také střelnice a tréninkový areál, kde se mohou důstojníci udržet v kondici i mimo službu.
Nad ochranou rodu Starlight a udržováním pořádku zde dohlíží Královská Stráž, která je vybrána osobně samotným Generálem Ironwillem a jedná se o nejlepší z vojáků, které jsou k dispozici.
Kromě samotného hradu, Starlightu dominuje Cathedral of the Nine. Obrovská stavba a hlavní sídlo církve Devíti. Sám Hierophant: Numinus VIII. Zde sídlí. Katedrála je postavena tak, aby se do ní vešlo pohodlně okolo 200 lidí, s velkým otevřeným nádvořím před katedrálou samotnou, kde může stát dalších několik stovek a stále slyšet kázání zevnitř katedrály. Vitráže katedrály znázorňují každého z Devití. Budova samotná je postavena z neznámého, sklu podobnému materiálu, který je velmi odolný vůči poškození a který mění barvu tak, aby odpovídala barvě Strážce, jehož měsíc právě je. Podle tohoto jevu byl i utvořen Underlightský kalendář.
Katedrála má 9 věží, každá z nich je zasvěcena jednomu ze Strážců a jejich interiér je vyzdoben tak, aby vyprávěl o doméně a příbězích daného Strážce, s hlavní místností navrchu, kde jsou umístěny cenná umělecká díla, artefakty a relikvie s ním spojené. Je to i zde, kde je během roku umístěn Beacon každého Strážce, aby byl vynesen během Festival of the Light.
Areál hradu skrývá i další místa jako je Královská Zahrada – po Meadow největší zelená plocha v celém Underlightu a Královská Chapel of the Morningstar, které jsou přístupny pouze Rodu Starlight. Co se týče interiéru samotného hradu, tak je o něm známo pouze velice málo.
"Fires of Courage never fade"
Ironwill je jednou z nejhlučnejších částí města. Většina z něj není součástí původního města, ale byla postavena později ve vyhloubené skále. Kvůli tomu je tato část zašlá a do zbytku města nezapadající. Budovy zde jsou postaveny z tmavého kamene, často popraskaného a poškozeného.
Ironwillu dominuje mu důl Knight‘s Ore, který dává práci velké části populace. Šachty tohoto dolu sahají hluboko do skály. Těží se zde železná ruda a uhlí, ale občas během kopání narazí horníci i na jiné věci ukryté ve skále. Je proto příhodné, že vojenská posádka města je umístěna právě v této části. V minulosti se již stalo, že se horníci prokopali do hnízd bytostí žijící v podzemí a rychlý zásah armády byla jediná věc, která předešla masakru.
Nedaleko dolu je hospoda Knight‘s Hole, kterou navštěvují převážně horníci a městská stráž, když má po službě. Pro obě tato povolání je důležitý vysoký „výkon“ za nízkou cenu a tak se zde nikdo nedočká ničeho příliš kvalitního. Místní kořalku byste mohli použít dost dobře i na čištění brnění a místní jídlo je stejně tak vydatné a těžké, jako je nezdravé.
Kromě hluku fárání z dolu se Ironwillem ozývá i bušení do kovadlin, protože je zde největší zastoupení kovářů a zbrojmistrů v celém Underlightu. Narozdíl od řemeslníků z Handicraftu, se místní kováři zaměřují na více praktické a obyčejné věci. Hřebíky, zbraně, základní nástroje. Pro kytku z kovu sem nechoďte.
Místní kasárny jsou domovem pro většinu vojáků a strážných. Rozhodně se nejedná o žádný luxus a zdejší úroveň je jen o třídu výš, než bydlení v the Guts, ale alespoň se zde udržuje určitá hygiena, protože čerstvé poddůstojníky nebaví nic víc, než dávat vojákům za trest rajóny.
Další významnou budovou Ironwillu je Guild of the Mercenaries. Žoldáci k najmutí. Využívaní, když je potřeba extra ochrana během delikátních jednání a nebo výpravy do the Guts či jeskyní za hranice města. Tento cech má ve své zásobě všemožnou sortu od obyčejných hrdlořezů až po mistry šermíře. V čele cechu je Mishara Razorblade. Tato snědá kráska je považována za jednu z nejlepších bojovnic v celém Underlightu s téměř jakoukoliv zbraní.
Rod Ironwillů sídlí ve svém rodovém domě – The Lion‘s Den - na kraji této městské části. Generál Ironwill je hlava tohoto rodu a spadají pod něj všichni vojáci, městská stráž i královská stráž. Dům sám je postaven jako malá pevnost posílená ocelí, která by se dala s dostatečnými zásobami bránit i několik dnů.
"Give and you shall receive"
Meadow je nejzelenější část Underlightu. Veškerá zelenina, ovoce a dřevo, kterými Underlight disponuje pochází odsud. Díky světlům, která jsou použita nad touto částí zde dokáží růst rostliny, které by normálně mohli růst pouze na povrchu. Je to také jedno z mála míst, kde pod nohama lidé nemají všudepřítomnou skálu a kámen. Místo toho je zde půda kyprá a vyrůstá z ní tráva.
Dlouhá řada ovocných stromů, které jsou neustále opečovávány se nazývá Mother‘s Alley. Stromy zde rostoucí jsou různorodé, ale většina byla zasazená ze semínek přinesených prvními lidmi z povrchu. Ovoce je jednou z nejluxusnějších komodit v Underlightu. Obyčejní lidé jsou rádi, když jej mohou okusit párkrát během roku o svátky.
Hlavní část Meadow je zabrána poli na kterých roste zelenina. Obilí zde téměř neroste, neboť se většina pečiva a těstovin vyrábí z houby zvané Mushroom Bread, která je hlavním pokrmem chudých lidí. Mushroom Bread roste téměř kdekoliv a ač je chuťově hodně nevýrazná, tak nasytí a udrží člověka v chodu. Kaši z této houby si lidé, kteří si to mohou dovolit zlepšují trochou zeleniny právě z Meadow.
Stromy, které jsou připraveny pro zpracování na dřevo rostou v nejzašší části Meadow. Pravé dřevo je velice vzácný a drahý materiál. Pouze zámožné osoby si mohou dovolit mít doma nábytek ze dřeva z Meadow. Běžně využívající náhražky ze dřevin rostoucích v podzemí rychle hnijí a rozpadají se.
Stejně tak kvalitní papír ze dřeva je vyhrazen pro potřeby univerzity a používá se pouze pro vytváření knih. Pro obecné poznámky se používají tabule a tabulky na které se píše křídou. Obyčejnější knihy, které jsou více dostupné veřejnosti jsou psané na pergamenech a nebo usušených řasách rostoucí v pozdemních vodách a kanálech pod Underlightem. Se dřevem pracuje velice málo řemeslníků a umělců, ale za svou práci si nechávají královsky zaplatit.
Na farmě rodu Meadow – pojmenované prostě The Farm, jsou chována i hospodářská zvířata. A to krávy, prasata, slepice, kachny, husy, kozy a ovce. Zvířata jsou krmeni převážně Mushroom Breadem, ale také shnilými věcmi rostoucími v Meadow. Maso patří také k dražším pokrmům, které jsou v Underlightu k dostání, i když ne tak jako ovoce. Obyčejné rodiny mají zpravidla na talíři maso jednou týdně. Většinou na Orange Day.
The Farm je největší farmou v Meadow a stará se o většinu zdrojů, které v the Meadow rostou. Několik menších farem se dá nalézt, které dostali od rodu Meadow povolení a prostor k provozu, ale ty se většinou zaměřují na specifickou produkci.
Jedním z příkladů je farma Honeydew, které založil Newborn stejného jména. Pomocí magie vyšlechtil zvláštní strom, který pojmenoval Weeping Birch. Weeping Birch vylučuje ze své kůry sladkou lepkavou tekutinu, která je podobná medu. Tyto stromy ovšem tuto tekutiny plodí pouze jsou-li jim hrány teskné tóny na smyčcové nástroje.
Velice populárním místem k navštěvování je podvodní jezero Lagoon. Rybaření v tomto jezeře je dovoleno pouze na zvláštní povolení od rodu Meadow, ale i tak lidé rádi pozorují místní faunu. Odkud voda do jezera přesně vytéká není známo neboď proud, který vytéká ze skály je přílš silný. Voda ovšem odtéká dál, hlouběji do jeskyní, až na území padlého království Rodentia.
Po celé Meadow se potuluje veliké množství koček, které loví krysy, jenž si lidé do Underlightu nevědomky přinesli sebou. Dále dělají krátký proces s hmyzími škůdci, kterým se říká Roach. Podle některých jsou to příbuzní Stalkerů, ale jsou nebezpeční pouze zásobám potravy a oblečení. Lidé kteří spojitost mezi Roachi a Stalkery hledali, dospěli k názoru, že mají tolik společného jako běžné krysy a Rodentiani.
Kočky jsou posvátnými zvířaty the Mother a ublížení jim je bráno jako veliký hřích, nemluvě o tom, že by se na danou osobu snesl hněv rodu the Meadow, který je na kočky žijící na svém území velice háklivý.
"Money must flow."
Serpent se skládá ze dvou částí. The Tail a The Head. Zatímco The Tail je místo pro širokou veřejnost, tak The Head je specializována na obchodníky a movitejší obyvatele Underlightu.
Jakmile někdo vejde do Serpentu, objeví se nejdříve v the Tail.
Nejznámější částí Serpentu je jeho trh nazývaný The Belly, kde se dá sehnat téměř vše, co jeden může chtít. Trhovci sem přinášejí zboží z celého Underlightu k prodeji. To něco málo, co se zde sehnat nedá, je specializované nebo luxusní zboží. The Belly je místo, které nabízí spoustu možností jak si vydělat peníze, ale také jak o ně přijít. Kvůli frekventovanosti je to populární místo různých zlodějíčků a žebráků. Městská stráž nedokáže mít oči všude a zločinci toho využívají.
Okolo the Belly se nachází množství podniků, kde se může jeden osvěžit nebo napít a přitom si i zahrát všemi oblíbený Duhopád, kostky, karty a další hazardní hry. Říká se, že v Serpentu jde všem o to získat tvé peníze a nedá se říci, že by to bylo daleko od pravdy. Je zde množství hráčských domů, arén a lichvářů.
Oblíbený podnik New Skin, je přesně místo, kde může obyčejný člověk zažít vzrušení ze hry a na chvíli zapomenout na starosti normálního světa. Kromě baru, kde je pití a jídlo o něco dražší, než v jiných podnicích v jiných částech města, je zde množství stolů, které vybízí k hazardním hrám a nabízí i živou hudbu, jejíž bezstarostný a dobrodružný styl má lidi vybudit k větším sázkám.
Pokračoval-li by člověk hlouběji, až by došel do The Head, dostal by se do takřka jiného světa. Čisté a udržované ulice, kde přede dveřmi podniků stojí osobní strážci a vyhazovači dohlížející na pořádek. Banky, obchody s luxusním zbožím, kasina a domy bohatých.
Každý asi někdy slyšel o bance The Scale. Je to nejprestižnější banka v Underlightu, vedená přímo Serpenty. Pro ty, kteří dokáží nabídnout dostatečnou záruku, je to jedno z mála míst, kde vám placení úroků nepřipomenou nasvalení chlápci se zbraněmi v rukou. Úrok nabízený v The Scale navíc není v absurdních čísel jako u lichváře někde na ulici. Ale háček to přeji jen má. The Scale nalezlo způsob jak přimět své dlužníky k dochvilnosti. Smlouvy podepsané v The Scale jsou magické a při nedodržení postihují hříšníky velikým množstvím smůly. Po několika případech, které skončili více než tragicky, si každý dobře uvědomil, že se vyplatí být dochvilný.
Největší palác v The Head patří samotným Serpentům a je dekorovaný velkým množstvím drahého dřeva. Nese název The Nest a jen otrhaní dřeva ze zdí budovy by někomu zařídilo bezstarostný život. Tedy za předpokladu, že by se mu podařilo dostat kolem velikého množství osobních strážců, které kolem Nestu stojí ve dne v noci.
"Hardship breeds strength."
Wanderlust je část Underlightu, která obsahuje bránu do jeskyní kolem Underlightu. Celá tato část je tmu přizpůsobena, plná všemožných skladišť pro ty, kteří přinášejí materiál a suroviny zpoza hradeb, silné zastoupení armády pro případ útoku Stalkerů nebo jiných bytostí z podzemí a veliké množství světel, která ani v noci nezhasínají.
Nedaleko městské brány se nachází strážnice pro vojáky, kteří mají na starost střežení vstupu do města. Není povoleno opouštět Underlight bez pvoolení. Malé jednotky zpravidla doprovází dělníky a řemeslníky na blízká místa, kde například těží dřevo Overgrow. To je dřevina, která pokrývá stěny jeskyní, pórovitého povrchu a rychle se rozrůstající. Bohužel toto dřevo je nevalné kvality a začíná, oproti kvalitnímu dřevu z Meadow, brzy trouchnivět a hnít. Používá se převážně na topení, vyrábění loučí a troudu, ale chudí z něj mají často nábytek a příbytky postavené v the Guts. Další z míst, které se navštěvuje je okolí podzemní řeky The Stream, která vytéká z The Lagoon v Meadow. Okolo ní rostou dlouhé trsy oranžové chlupaté rostliny, která se zpracovává na výrobu textilie - Fuzz.
Do Podzemí také vyrážejí lovci – Hunters Lodge, kteří přináší do Underlightu kořist ve formě těl některých zvířat a bytostí, pro které jsou jeskyně domovem. Lovci tak přinášejí maso, kůži a jiné neobvyklé suroviny získávané z těl jejich kořistí. Nejlepší luky a kuše jsou vyráběny přímo touto skupinou, pro které tichý způsob lovu znamená rozdíl mezi životem a smrtí.
Další skupinou, která pravidelně do jeskyní vstupuje, je Guild of Travelers. Tato instituce je řízená přímo rodem Wanderlustů a jejich úkolem je prozkoumávat jeskyně, sledovat situaci v nich, odhadovat nebezpečí ze strany Stalkerů a organizace pravidelné výpravy na povrch. Cech Cestovatelů se kromě toho zaměřuje na prozkoumávání ruin Předchůdců a nacházení Glimmers, mocných magických a technologických předmětů a surovin. Guild of Travelers je tak místo hojně navštěvované mágy a vynálezci, kteří hledají materiál pro svůj výzkum a výtvory. Nebýt práva Univerzity na všechny nové, dosud neprozkoumané předměty, mohla by být Guild of Travelers nejmocnější a nejbohatší organizace ve městě. Takto musí podstoupit všechny nálezy ke kontrole a část z nich, ta nejcenější, je jim zabavena ve prospěch mágského výzkumu na Univerzitě.
Ve Wanderlustu se také nachází lazaret Sanctuary Ač se po Underlightu nachází různí soukromí lékaři a mastičkáři, tak Mother‘s Care se postará o každého zadarmo. Náklady na vedení Mother‘s Care je hrazeno částečně církví Devíti, částečně královskou pokladnicí a částečně přímo Cechem Cestovatelů, kteří si tak zajišťují přednostní příjem, který je pro ně často životně důležitý. Mother‘s Care bývá zpravidla přehlcen nemocnými. Lékaři a kněžky, kteří se o pacienty starají jsou tak často velice přetíženi a snaží se každý případ řešit co nejrychleji to jde.
Obytných domů je ve Wanderlustu pomálu, ale jedním z nich je nízká dlouhá budova patřící rodu Wanderlust – the Respite. Jde o jednu z původních budov, která byla upravena tak, aby byl přístup k ní a pohyb po ní přizpůsoben pro všechny možné tělesné nedostatky a postižení.
"Sing, drink, never stop."
Nikdy nekončící představení jsou ulice Funfairu. Ulice jsou plné všemožných kejklířů, herců a dalších komediantů.
Kromě nespočetného množství hospod a barů je zde velké množství divadel, koncertních síní a domů pochybné pověsti.
Nejproslulejší budovou je the Fool‘s Errand, amfiteátru podobné budova s velikým pódiem ze kterého je vše jasně slyšet až do nejzašších řad díky talířům podobným kovovým zařízením na stěnách. Nejlepší představení a koncerty se konají právě zde a je vedená rodem Funfair.
Místní řemeslníci tvoří úžasné umělecké výtvory od obrazů, přes sochy až po elegantní šaty do té nejlepší společnosti. Je zde i několik technicky zdatných mistrů, kteří vám umožní vzít si hudbu až domů skrze hudební skřínky na klíček.
Zatoužíte-li po intimní společnosti a jste finančně obtěžkáni, můžete zamířit do the Turquoise Dream, nejproslulejšího nevěstince, který dokáže nabídnout každému to, po čem touží. Pokud na to má. Pro ty, kteří jsou více finančně závislí se dají v okolí najít podniky podobného charakteru, ale podstatně nižší kvality.
Celou tuto městskou část ohraničuje trať využívána na závody lidí i koní. The Loop se táhne okolo celého Funfairu a jsou přes ni postaveny nadchody, které umožňují procházet i když je závod v plném proudu a zároveň jej sledovat pod sebou.
Kromě Loopu lze nalét i různá hříště, kde se dá sportovat a hrát různé sportovní hry např. Populární akční hra Zax, která se hraje s trojicí vycpaných kožešinových kostek. Dva týmy po devíti hráčích, kdy cílem k získání bodu je dostat všechny hráče z jedné strany hřiště na druhé. Zatímco na hřišti jsou umístěné 3 kostky, které když jsou vrhnuté po protihráči a zasáhnou ho, tak jej vrací zpět na jeho stranu hřiště.
Krom společensky přijatelné zábavy se ve Funfairu ale dají také nalézt doupata a místa, kde se dá sehnat Spore. Droga vyráběná v the Guts ze sušených hub stejného jména. Po jejím užití člověk vidí vše světlejší, výraznější a barevnější. Zároveň ho zachvátí obrovský hlad a cokoliv mu chutná jako to nejlepší a neodolatelné jídlo. Její dlouhodobí uživatelé se dají poznat podle pórovitého jazyka.
Sídlo rodu Funfair the Embrace je budova s velikým prostorem pro slavnosti a pódiem, kterých se účastní vybraní přátelé rodu. Budova samotná je pomalována všemožnými malbami nejrůznějších umělců Underlightu.
"Brain not brawn, will change the world."
Část města zaměřený na vzdělání, sepisování znalostí do knih a magický výzkum se nazývá Bookworm. Celá tato část je složená z původních budov a zejména Univerzita a její okolí působí impozantním dojmem.
The University je nejvyšším stupněm vzdělání v Underlightu a její absolventi se zaměřují na posouvání hranice vědění zejména o dílech Předchůdců, znovubojevování jejich výtvorů a na jejich základě vytváření vlastních. Absolventi jsou známí jako Mágové. Pole výzkumu absolventů se dělí na 3 hlavní větve – Objevování a Obnova Děl Předchůdců (Recovery and Restoration of the Ancestral Creations), Aplikovaná Magie (Applied Magic), Podstata Magie (Nature of Magic).
OODP se zabývá převážně objevováním a analýzou ruin a předmětů zanechanými předchůdci, snahou o jejich pochopení a uvedení znovu do provozu, případně aplikování jejich funkcí pro další rozvoj Underlightu. Jde o zaměření, které někdy splývá s prací vynálezce a Mágy je na ní někdy nahlíženo jako na „špinavou práci“.
AM zkoumá přímo magické síly probuzené v lidech, ale i obsažené v předmětech. Snaží se je zduplikovat, rozšířit jejich potenciál a přijít na nejlepší způsob jak je využít. Oproti OODP, které se zajímá převážně o fyzickou stránku věci, se AM soustředí na magickou energii a její nové aplikace. Rozšiřuje schopnosti jedinců ovládající magii a výsledky pozorování posílá dál PM.
PM nejprestižnější zaměření, kterému se věnují jen ti nejlepší mágové. Zaobírá se filosofickou a mystickou stránkou samotné magie. Ptá se na otázky, co je to vlastně magie, jaké jsou její druhy, jak ovlivňuje náš svět, její propojení se Strážci apod. Členové PM se již nenazývají Mage, ale Magus.
Součástí univerziy je i její knihovna – Sage‘s Trove, která je největší sbírkou knih v celém Underlightu. Do její běžné části je umožněn přístup oproti poplatku, ale je zakázáno knihy vynášet mimo budovu. Má ovšem i sekci vyhrazenou pouze pro mágy, kde jsou její nejcennější exempláře, které dovedou být i nebezpečné, kvůli magii v nich obsažené.
Ne všichni absolventi univerzity se zabývají výzkumem. Někteří z nich se stanou učiteli, někdo pracuje v knihovně a někdo se od univerzity oprostí a jde si svou vlastní cestou.
Další budovou spadající pod Univerzitu je sirotčinec – the Orphanage. Jelikož je Sage spojený i se sirotky, tak spadá správa sirotčince pod univerzitu. Nutno podotknout, že nepatří sirotčinec mezi hlavní priority univerzity a i pozice vychovatele v sirotčinci je něco, kam se dostanou ti z horších absolventů nebo někdo za trest.
Po celém Bookwormu se nachází spousta různých prolézaček, hřišť a mechanických hraček, které zde postavili ochotníci z Handicraftu a je to jeden z důvodů, proč tu tolik dětí tráví čas. Kromě toho je zde také největší množství škol, kam mohou lidé zaplatit, aby jejich děti chodili a naučili se číst, psát a další věci. Ač v Underlightu funguje převážně systém učňů a učedníků, tak jsou základy, které určití mistři vyžadují, než učně přijmou.
Hlavou univerzity je rod Bookworm, který zároveň rozhoduje, které výzkumy dostanou nejvyšší finanční podporu od univerzity. Rod Bookworm žije v budově přidružené k univerzitě – the Wormwood.
"Creation is nothing without innovation."
Handicraft je technologicky nejvyspělejší částí Underlightu. Je to jako vstoupit do jiného světa. Kov, trubky, tyče a ozubená kola jsou všude kolem. Po ulici se pohybují hodinovými strojy poháněné bytosti z kovu, všemožné experimenty nad nimiž jejich páni ztratili kontrolu a občas všeobecný chaos protne výbuch nějakého nepodeřeného pokusu.
Hlavní dominantou Handicraftu je hodinová věž – the Clocktower, která ukazuje přesný čas, den, týden a měsíc. Při každé celé hodině tato věž představí krátké mechanické divadlo představující sestup do podzemí.
Kromě toho je zde veliké množství dílen, alchymistických laboratoří, řemeslníků a tvůrců všeho druhu od uměleckých kovářů, po řezbáře a truhláře.
Jednou z největších budov je Hall of Inventors, kde jsou přezkoumávany a zachovávány patenty, včetně dotací schvalovaných rodem Handicraft. Zaujme-li něčí vynález představené této instituce, může na jeho vývoj obdržet nemalou finanční sumu (výměnnou za určitá výsadní práva samozřejmě).
Handicraft také obsahuje jedinou automatizovanou hospodu v celém Underlightu – Clockwork Bar. Kromě velikého automatizovaného baru, který oproti vhozené duhovce naservíruje pití nebo i jídlo, je uvnitř v lokále Složitě vypadající přístroj se změtí různě tlustých trubek, kláves a vláken, který má na straně tlačítka s nabídkou písniček, které opět oproti vhozené duhovce začnou hrát.
Dále se na okrají Handicraftu nachází rozsáhlá budova Order of the New Purpose, kde se znovurodí lidé jako Newborn. Celá budova funguje jako uzavřená komunita, kam veřejnost nemá přístup kromě vyjímečných situací. Budova sama je obehnána zdí a stráž dovnitř nepouští nikoho, kdo není Newborn nebo nemá povolení přímo od řádu nebo z královského úřadu. Říká se, že je přístup tolik omezen, aby nedošlo k neblahému ovlivnění nově narozených Newbornů, kteří si prochází dlouhým procesem přípravy na svět za zdmi řádu.
Rod Handicraft sídlí v the House of Change. Budově, která byla postavena za pomoci nejrůznějších mechanických a technologických udělátek. Mnoho lidí do ní nevstoupilo, ale říká se, že místnosti a zdi v tomto domě se pohybují a jediný, kdo se v domě dokáže pořádně orientovat jsou sami Handicraftové.
"The Crow claims us all."
Tato část Underlightu je nejvíce poklidná a nikdo zde nebydlí, kromě Sisterhood of the Feathers. Ti spravují celou Crow‘s Garden, která jako jediná nemá přiřazený rod. U vstupu do Crow‘s Garden můžete najít služby několika kameníků, kteří vám rádi poskytnou své služby k uctění vašich zesnulých. Stejně tak jsou zde obchodníci, kteří nabízí pohřební roucha, šperky z havraních per a další věci, kterými byste mohli chtít zkrášlit těla mrtvých po dobu, kdy budou vystaveny v hrobkách, než budou zapečetěny během Festivalu Světla.
Hlavní část jsou samotné the Feathered Gardens, síť chodeb, které se táhnou do skály ve všech možných směrech a porůznu klesají a stoupají. Po obvodu chodeb se nachází hrobky, které jsou zapečetěné spolu se jmény a slovy o těch, jež tam leží. Ty které ještě zapečetěné nejsou v sobě mají balzamovaná těla zesnulých obklopené vším, co jim pozůstalí poskytli na jejich cestu do říše mrtvých.
Před vstupem do the Feathered Gardens musí člověk projít the Temple of the Crow. Budovou vytesanou v kameni, kde probíhají pohřební obřady a přípravy těl ze strany sesterstva. Je to i zde, kde sesterstvo žije a a tráví většinu času. Vstoupit do sesterstva může žena buďto sama dobrovolně a nebo je zde umístěna ještě jako dítě, dojde-li k úmrtí rodičů, není kdo by se o dítě postaral a sesterstvo potřebuje další kněžku. V tomto případě má přednost sesterstvo před umístěním do sirotčince.
Mezi sestrami je spousta šikovných alchymistů a osob vládnoucích magií, jejichž specializací je úprava zesnulého, aby zůstal v podobě jakou měl za živa. Sestry také provádí pohřby zesnulých skrze Znovuzrození – těch, ze kterých se stali Newborni. U těchto se vytváří replika zesnulého za použití Pružné Hmoty, textilie, barev a velikého umu sester. Někteří pozůstalí tvrdí, že tyto repliky mnohdy vypadají lépe, než opravdové tělo. Sestry nosí pláště z černých per a na tvářích mají vraní masky. Crow‘s Garden je jejich doména a žádný zloděj by si nedovolil okrádat mrtvé o dary, které jim pozůstalí zanechají. Sestry berou svou zodpovědnost velice vážně a proslýchá se, že zloději jimi chycení jsou zaživa zazděni v hrobce.
Jednotlivé rody mají v zahradách svou vlastní sekci a i někteří z bohatších si mohou dovolit od Sester pronajmout konkrétní místa pro sebe a své blízké. Ti ostatní jsou umístěni dle možností, ale sesterstvo se zpravidla snaží ukládat příbuzné blízko sebe. Velmi žádaná jsou místa, kde se chodby rozšiřují a je možné tedy okolí hrobek zkrášlit a vyzdobit. Naopak ty nejobyčejnější mají chodby tak úzké, že není možné, aby dva lidi šli vedle sebe.
V čele Sisterhood of the Feathers je tzv. The Crone. Ta rozděluje ostatním sestrám jejich povinnosti a zastupuje sesterstvo při oficiálních záležitostech.
The Guts je část města, která se nachází v uličkách mezi jednotlivými districty a pod Underlightem samotným. Z větší části je to změť kanalizací, podzemních řek a tunelů, ve kterých je až příliš snadné se ztratit. Protože světla města Underlightu sem nesvítí, je třeba v The Guts používat pochodně, svíčky a lucerny. Nachází se zde Rodentianská část města, která byla vybudována za účelem dát the Guts lepší nádech a vyhnat odsud kriminalitu. Nikdo nezná the Guts lépe než Rodentiani, kteří se velice rychli adaptovali na tento nový život. A nikdo v the Guts by nebyl natolik šílený, aby si Rodentianskou komunitu proti sobě poštval. Ač je the Guts součástí města, tak zákon to sem má velice daleko, ale pomsta některého z Rodentianských klanů může čekat za každým rohem.
V The Guts žijí ti nejchudší, ti kteří nechtějí být nalezeni a ti, kteří se věnují činnosti na odvrácené straně zákona. Budovy postavené ze všeho možného, co se dalo sehnat, od prohnilého dřeva, nesourodých kusů kamene a kovových plátů jsou postavené podél podzemních stok a kanálů, jen občas protkané rozlehlejšími prostory, které jsou většinou zabrané některým z klanů, gangů nebo jinou organizací, která si je bedlivě chrání a často i obestavuje barikádou. Je nepsaným pravidlem, že vstoupit na něčí území bez pozvání je dost dobrý důvod k tomu, aby vás jeho vlastníci přivítali salvou šípů.
Některé propletené a hluboké tunely kanalizace, které jsou většinou zaplněný vodou, se v některé části dne částečně nebo úplně vyprázdní a odhalí cestu hlouběji. Ty můžou vést do dalších tunelů, do slepých uliček ale také občas skrývají místnosti a výklenky, které je velice obtížné najít pokud jeden nezná cestu a jsou tedy oblíbenou skrýší všemožných pochybných existencí. Jsou tací, kteří se živí tím, že hledají takové skrýše a snaží se zmapovat kanalizace, ale kvůli tomu jak je snadné nechat se v kanálech zaplavit, obvzláště pokud jeden vstoupí do slepé uličky, je to velice nebezpečná práce, které se věnují jen ti nejzoufalejší. Ale ti, kteří už to dělají nějakou dobu říkají, že hluboko v tunelech se dají najít místa, která jsou obývaná něčím jiným než lidmi a rodentiany. Místa do kterých nikdo nevstoupil od dob Předchůdců. Chrámy Malým Bohům kanálů. Stará hnízda Stalkerů. Tajná pokladnice Serpentů... Řečí je spousta a je obtížné najít zbla pravdy na tom, co se tam opravdu nachází.